By obejrzeć prezentację o baroku, kliknij poniżej:
Najważniejsze informacje o baroku
Barok przeciwstawił się renesansowemu optymizmowi oraz wierze w możliwości i rozwój człowieka, dostrzegając ludzką nietrwałość i niepokojące przemiany świata. Ludzie epoki baroku odczuli, że trudno jest znaleźć swoje miejsce w nietrwałym świecie. Walcząc z niepokojem, rozdarciem i samotnością, albo oddawali się ulotnym ziemskim przyjemnościom, albo szukali drogi do Boga, zwracając się, tak jak ludzie średniowiecza, ku głębokiej religijności.
Pochodzenie nazwy
- Nazwa epoki pochodzi prawdopodobnie od portugalskiego terminu jubilerskiego barroco, oznaczającego perłę o nieregularnych kształtach.
- Istnieje także teoria, że słowo to wywodzi się francuskiego baroque oznaczającego bogactwo ozdób.
- Barok to dziwność, deformacja, nieregularność, inność, dziwaczność – tymi słowami najczęściej opisywana jest ta epoka.
Ramy czasowe baroku
- Barok w Europie – od połowy XVI do połowy XVIII wieku.
- W Polsce umowne ramy baroku to:
- od 1584 r. – śmierć Jana Kochanowskiego,
- do 1740 lub 1764 r. – początek panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego.
Filozofia epoki
- Dostrzeżono, że filozofia renesansu jest nieprawdziwa i zbyt optymistyczna. Pojawiło się rozdarcie i zwątpienie. Ludzie zauważyli, że świat wcale nie jest piękny, spokojny i harmonijny. Jest wręcz przeciwnie – panuje niepewność, zmienność i przemijanie.
- Epoka przeciwieństw – człowiek korzysta ze świata, ale jednocześnie zdaje sobie sprawę z jego nietrwałości. Człowieka przyrównano do trzciny, która jest słaba, krucha i miotana porywami wichury. Stąd wywodzi się motyw vanitas (łac. vanitas – marność) w barokowej poezji, skupiający się na przemijaniu człowieka i świata.
- W centrum zainteresowania ponownie znalazł się Bóg (teocentryzm). Wskutek tego u wielu ludzi pojawiła się żarliwość religijna, często skutkująca nietolerancją wobec innych poglądów.
- Kontrreformacja – powierzony jezuitom ruch zmierzający do reformy Kościoła, powierzony jezuitom. Był reakcją na renesansową reformację zapoczątkowaną przez Marcina Lutra, skutkującą rozpadem katolicyzmu.
- Sarmatyzm w polskiej kulturze – przekonanie polskiej szlachty o pochodzeniu od starożytnego ludu Sarmatów oraz o pozycji Polaków w Europie (walcząca z Tatarami i Turkami Polska miała być przedmurzem chrześcijaństwa). Cechami charakterystycznymi sarmatyzmu były: duma narodowa, przywiązanie do tradycji, patriotyzm, wystawność i gościnność. Niestety z biegiem czasu przerodziły się one w megalomanię, niechęć do zmian, ksenofobię (czyli niechęć do cudzoziemców), awanturnictwo, obżarstwo i pijaństwo, nietolerancję religijną i kłótliwość.
Sztuka barokowa
- W sztuce widać było sprzeciw wobec renesansowego klasycyzmu.
- Dzieła prezentowały często głęboką religijność, mistycyzm i egzystencjalny niepokój.
- Charakterystyczne dla barokowych obrazów stały się światłocień, krzywizny, symbolika i iluzjonizm. Pojawiły się sceny alegoryczne, mistyczne i mitologiczne, pejzaże, portrety i martwe natury.
- Rzeźby charakteryzowały się bogactwem szczegółów i kontrastem przedstawianych treści.
- Pojawił się nowy styl w sztuce – rokoko. Cechował się bogactwem szczegółów, nadmierną wręcz dekoracyjnością, asymetrią i swobodą kompozycji.
- Twórcy, których należy pamiętać: Rembrandt, Rubens, Caravaggio.
- Kompozytorzy: Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Georg Friedrich Händel.
- W baroku powstała opera.
Nurty w barokowej poezji:
- Nurt metafizyczny, skupiający się na ukazaniu trudów egzystencji i wewnętrznych zmaganiach człowieka w kwestii dobra i zła. Polskimi przedstawicielami poezji metafizycznej są Mikołaj Sęp-Szarzyński oraz Sebastian Grabowiecki.
- Dworski nurt literatury, którego przedstawicielami są Jan Andrzej Morsztyn i Daniel Naborowski. Nawiązywał do marinizmu czyli twórczości włoskiego poety Giambattisty Marina uważającego, że poezja powinna zaskakiwać czytelnika. Twórcy na wzór zachodni starali się więc tworzyć niezwykłe, zaskakujące i misternie skomponowane wiersze, które stanowiły rozrywkę dla bywalców dworów. Poruszali głównie tematykę miłosną i metafizyczną.
- Konceptyzm – pojęcie bliskie marinizmowi. W jego ramach twórcy dążyli do nieustannego zadziwiania czytelnika dzięki oryginalnemu pomysłowi na treść i budowę utworu.
- Nurt ziemiański, inaczej zwany sarmackim. Do jego głównych przedstawicieli należą Jan Chryzostom Pasek oraz Wacław Potocki. Skupiali się oni na kulturze szlacheckiej i poruszali tematykę taką jak codzienność, dylematy religijne, sprawy narodowe i kwestie obyczajowe.
Najważniejsi pisarze:
- Literatura polska:
- Jan Andrzej Morsztyn,
- Mikołaj Sęp-Szarzyński,
- Daniel Naborowski,
- Jan Chryzostom Pasek,
- Wacław Potocki.
- Literatura europejska:
- Molier „Skąpiec”, „Świętoszek”,
- Daniel Defoe „Przygody Robinsona Cruzoe”,
- John Milton „Raj utracony”,
- William Szekspir „Romeo i Julia”, „Hamlet”, „Otello”, „Makbet”
(Szekspir zaliczany jest także do pisarzy renesansowych, gdyż żył i tworzył na przełomie epok.)